Welcome to the French Neutron Scattering Association website

The French Neutron Scattering Association (SFN: Société Française de la Neutronique) is a scientific society that was founded in 1994 to promote neutrons in the scientific community and to federate the French community of neutron scatterers from all scientific fields. This site serves as a space for sharing information on neutron scattering and association members can upload their contributions after logging in with their account.

The next Neutron Scattering Days will be organised by videoconference on September 20-22 2021

Deadline for oral contribution is June 15. For more information, click here.

Registration is free, but mandatory!

Les FANs sont une formation pratique, organisée par la 2FDN en collaboration avec l’ILL du 11 au 13 octobre 2021, destinée aux chercheurs désireux de s’initier ou de se familiariser aux techniques de la diffusion de neutrons. La formation débutera par une introduction générale à la neutronique. Elle sera suivie de cours théoriques dans la discipline choisie (matière dure et magnétisme OU matière molle et biologie) puis d’une formation pratique (travaux pratiques et analyses de données). Les techniques proposées sont: diffraction sur poudre et sur monocristal, diffusion des neutrons aux petits angles, diffusion inélastique des neutrons sur spectromètres à temps de vol et trois-axes.

Les participants seront répartis dans les différents groupes en fonction de leurs choix prioritaires et des places disponibles. Date limite d'inscription: 10 septembre 2021.

Pour en savoir plus, cliquez ici. Et pour s'inscrire, c'est par .

L'école de réflectivité des rayons X et des neutrons aura lieu du 5 au 8 octobre 2021 à l'Institut de Chimie Séparative de Marcoule.

Pour plus d'information, cliquez ici.

HERCULES is a European course for PhD students and young researchers using Neutrons and Synchrotron Radiation for applications in Biology, Chemistry, Physics, Hard & Soft Condensed Matter.

The next session will take place from 28th February to 1st April 2022Applications will be possible until 17th October 2021.

Au laboratoire Léon Brillouin, et pour le monde de la diffusion de neutrons, le mois de mars 2021 a été marqué par un évènement important : la 1ère mise sous faisceau de neutrons de l'instrument SHARP, nouveau spectromètre temps de vol, implanté à l'Institut Laue-Langevin.

Pour plus d'information, cliquez ici.

The next MATERIAUX conference will take place in Lille on 24-28th October 2022 ! For more information, click here.

La Fédération Française de la Diffusion Neutronique a publié sa feuille de route. À consulter et à partager sans modération.

Recent publication

The last publication related to the SFN activities is the volume Neutrons and Biology, edited by S. Combet et G. Schirò, after the school which took place in 2018.

Winner of the SFN PhD Award 2020

The SFN PhD Award 2020 has been attributed to Anastasia Christoulaki (Sorbonne Université) for her work on "Experimental approaches in studying polyelectrolytes inside a porous matrix : the case of nanoporous alumina membranes".